Konektia.pl - Portal Społecznościowy Dla Osób Niepełnosprawnych

Superpamięć

Kategoria: Psychologia Dodano: 2012-04-22

Mikroskopijne połączenia  pomiędzy neuronami przekazują impulsy nerwowe, co odpowiada za szybkość przyswajania informacji. Do niedawna naukowcy twierdzili, że im więcej jest tych połączeń, tym lepiej pracuje mózg. Jednak zespół holenderskich badaczy, któremu przewodził neurolog Martijna van der Heuvel (Uniwersytet w Utrechcie), dowiódł, że na pamięć nie wpływa ilość neuronów, lecz jakość połączeń pomiędzy nimi. Co ciekawe, każdy samodzielnie może wpływać na poprawę jakości, a dokonać tego można stosując odpowiednie metody uczenia się.

 

Aktywność fizyczna

Jest ona tym, co usprawnia pamięć, może też przybierać dowolną formę – od gimnastyki, biegania i spacerów, przez pływanie aż do ćwiczeń na siłowni. Aktywność fizyczna nie zmienia struktury mózgu, wpływa jednak na zwiększenie przepustowości w naczyniach krwionośnych, co jednocześnie zwiększa też wykorzystanie tlenu, dzięki któremu mózg efektywniej pracuje.

 

Aktywność fizyczna zwiększa również poziom białka, neurotrofiny (BDNF), która usprawnia połączenia między komórkami, a także naprawia uszkodzone fragmenty mózgu (np. po udarze lub podczas procesu starzenia się). Neurotrofina rozwija również pamięć długotrwałą, rozumowanie oraz koncentrację.

 

 

Aktywność umysłowa

Ruch nie usprawnia jednak pamięci krótkotrwałej, która przechowuje nowe informacje maksymalnie przez pół godziny od momentu ich pojawienia się. Tę pamięć najlepiej usprawniają ćwiczenia umysłowe, odpowiednio dostosowane do indywidualnych potrzeb człowieka. Wśród nich najbardziej efektywne są te, które składają się z zadań skomplikowanych i wielowymiarowych. Im trudniejsze zadanie, tym lepiej. Ćwiczenia te można również wykorzystywać podczas nauki języków obcych, na przykład poprzez stosowanie odpowiedniego kodowania uczonych słówek. Można ułożyć jakąś historię, policzyć kreski w literach składających się na dane słowo etc.

 

Zapamiętywanie

Nawet jeśli stosujemy odpowiednie ćwiczenia fizyczne i umysłowe, nie mamy gwarancji, iż dane informacje zostaną w naszej pamięci na stałe. Stopniowo informacje zapisane w pamięci długotrwałej wyrzucane są z niej i trafiają do pamięci krótkotrwałej, z której znowu usuwane są po krótkim czasie. Aby temu przeciwdziałać należy regularnie powtarzać ważne informacje. Powtarzanie nazywane jest przez neurologów „długotrwałym wzmocnieniem synaptycznym”, które działa zgodnie z niniejszą zasadą: im bodziec jest słabszy, tym silniejsza reakcja neuronów, czyli dzięki powtarzaniu już utrwalonych informacji utrwalamy je jeszcze bardziej.

 

Według dr Johna Mediny najważniejszym momentem dla trwałego zapamiętania danej informacji jest moment początkowy, czyli ten moment, w którym następuje pierwsze zetknięcie z poszczególnymi informacjami oraz ich pierwotne zapamiętanie. To właśnie w tym czasie powstają nowe połączenia pomiędzy neuronami, nazywane również ścieżkami przesyłania informacji. W mózgu nie istnieje miejsce, do którego wkładane są wszystkie informacje, lecz są one rozrzucane po całej korze mózgowej. Dlatego też konieczne jest wypracowanie ścieżek, które prowadzą do poszczególnych, wiążących się ze sobą, informacji, co jest możliwe poprzez regularne powtarzanie tych informacji.

 

 

Integracja multisensoryczna

Jest to kolejny sposób na zwiększenie efektywności początkowego zapamiętywania. Integracja multisensoryczna polega na wykorzystaniu wszystkich zmysłów w celu zapamiętania poszczególnych informacji. Nie wpływa to jedynie na późniejsze odtworzenie informacji, poprzez przypomnienie sobie odpowiednich skojarzeń, ale również angażuje więcej ośrodków zmysłów (odpowiednio: mowy, dotyku, węchu, wzroku i smaku). Obcojęzyczną nazwę dania szybciej zapamiętamy, jeśli zobaczymy jak ono wygląda i smakuje, a treść wykładu, gdy prowadzący podeprze go prezentacją multimedialną lub pokazaniem zdjęć omawianych zjawisk.

 

 

Czynniki utrudniające zapamiętywanie

Według dr Mediny napięcie i stres, towarzyszące procesowi zapamiętywania, utrudniają tę czynność. Zdenerwowany organizm wydziela dużo adrenaliny i kortyzolu, które tylko w nagłych przypadkach pozwalają szybko reagować na bodźce. Jeśli jednak adrenalina pojawia się codziennie i gromadzona jest miesiącami, niszczone są naczynia krwionośne, które doprowadzają krew do mózgu. Z kolei kortyzol niszczy komórki hipokampu, co z kolei utrudnia tworzenie wspomnień. Osoby zestresowane osiągają o połowę niższe wyniki w testach poznawczych niż osoby zrelaksowane.

 

Nadmierny stres ponadto jest w stanie zniszczyć zapisane już wspomnienia. Z badań prowadzonych przez prof. Shane’a O’Marę (Institute of Neuroscience Trinity College w Dublinie) wynika, iż ekstremalny stres dzieli zapisane w mózgu wspomnienia na kawałki, których nie można później złożyć w całą informację.

 

Mimo powyższego uszkodzone neurony i zerwane pomiędzy nimi połączenia są odwracalne, gdyż mózg kształtuje się przez całe życie, a w miejscu zanikających neuronów powstają nowe. Sekretem superpamięci jest więc nieustanne wykorzystywanie możliwości mózgu, a także wspieranie ich zarówno ćwiczeniami fizycznymi, jak i umysłowymi.

 

 

Na podstawie:

Burda K., „Sposoby na superpamięć”, [w:] „Newsweek” 49/2009

Wyszukiwarka
Podobne artykuły
Preparaty zaliczane do niekonwencjonalnej medycyny a leczenie SM

Rodzaje terapii,-

Istnieje niewiele danych na temat alternatywnych metod leczenia, dlatego też należy je stosować z wyjątkową ostrożnością. Warto również pamięć, że korzystanie z niektórych jako wsparcia dla medycyn...

Dodano: 2012-05-29

Transformacja - to jest akcja!

Kreatywność i twórczość,-

Transformowanie obok abstrahowania, dokonywania skojarzeń, rozumowania dedukcyjnego i indukcyjnego oraz metaforyzowania stanowi uwieńczenie operacji umysłowych biorących udział w procesie twórczym....

Dodano: 2012-05-12

Wysoki kontrast
A+
Zmieniaj swobodnie i proporcjonalnie wielkość czcionek jak również obrazków i całej szaty graficznej strony.

Używaj wbudowanych funkcji przeglądarki internetowej:
- w celu powiększenia rozmiaru naciśnij "CTRL" i "+" naraz
- w celu zmniejszenia rozmiaru naciśnij "CTRL" i "-" naraz
- w ustawienia oryginalnej wielkości naciśnij "CTRL" i "0" naraz