Konektia.pl - Portal Społecznościowy Dla Osób Niepełnosprawnych

Metoda Glena Domana

Kategoria: Rodzaje terapii Dodano: 2012-07-01

 

Glen Doman amerykański fizykoterapeuta, absolwent Uniwersystetu Pensylwania z 1946 roku. Uznany został za twórcę  metody rehabilitacji osób z uszkodzeniem mózgu. Początkowo zajmował się pacjentami w każdym wieku, później skupił się na dzieciach i młodzieży W 1955 założył Instytut Osiągania Ludzkich Możliwości w Filadelfii (IAHP – The Institutes for the Achievement of Human Potential). 

 

W latach 1960 - 1970 uznał, że uszkodzenia mózgu są przyczyną wszelkich zaburzeń w funkcjonowaniu oraz rozwoju dzieci. W tym czasie przeprowadził szereg badań, które potwierdziły jego tezę i pozwoliły mu na stworzenie programu rehabilitacji przeznaczonego dla małych pacjentów.

 

Zdaniem Domana Wzrost i rozwój mózgu jest procesem dynamicznym i ciągle się zmieniającym. Jest to proces, który może zostać zatrzymany. Jest to proces, który może być zwolniony. Ale najbardziej znaczące jest to, że proces ten może zostać przyspieszony. W celu przyspieszenia tego procesu dajemy dzieciom wzrokowe, słuchowe i dotykowe informacje o zwiększonej częstotliwości, intensywności i trwaniu zgodnie z systematycznym sposobem, w jaki ludzki mózg  rośnie.” Jednak aby te bodźce mogły przynosić rezultaty i poprawiać stan dziecka, proces terapii powinien zacząć się jak najwcześniej. Pacjent im jest młodszy tym łatwiej będzie on przyswajał informacje, nabywał nowe umiejętności, zdolności, rozwijał inteligencję, a następnie przekształcał ją w wiedzę niezbędną do sprawnego funkcjonowania w codziennym życiu.

 

Proponowane przez Domana leczenie zaczyna sie od tzw. diagnozy funkcjonalnej czyli ustalenia na podstawie objawów -opóźnienia lub braku rozwoju czynności zależnych od odpowiednich poziomów funkcjonalnych mózgu - lokalizacji, rozległości i stopnia uszkodzenia mózgu.

 

Narzędziem służącym ustaleniu rozpoznania, opracowaniu programu i ocenie efektów leczenia jest Profil Rozwojowy, tj. tabela pozwalająca na ocenę rozwoju dziecka w zakresie trzech czuciowych (odbiorczych) i trzech motorycznych (wykonawczych) funkcji, które uznano za najistotniejsze dla człowieka. Następnie przechodzi się do właściwego programu leczenie, który swoim zasięgiem obejmuje wpływ w czterech sferach rozwoju człowieka:

 

  • sferze dotyczącej rozwoju ruchowego- w której celem jest nauczenie dziecka samodzielnego poruszania sie lub przynajmniej wykształcenie jakiejkolwiek formy ruchu. Początkowo ruchy są prowadzone biernie według schematu ściśle fizjologicznego, np. ruchy pełzania dziecka są wykonywane przez grupę wolontariuszy (3 do 5 osób),tak, żeby każda kończyna i głowa, będąc biernie poruszana przez jedna osobę, wykonywała prawidłowe  ruchy ciała.
  • sferze obejmującej wpływ na rozwój fizyczny organizmu-szczególnie poprzez odpowiedni rozwój układu krążenia i układu oddechowego. Można to uzyskać przez regulacje gospodarki wodno-elektrolitowej w organizmie, odpowiednią dietę, wysycanie krwi  oraz odpowiednio przygotowany program oddechowy. W terapii oddechowej w celu obniżenia spastyczności i opanowywania ruchów mimowolnych, stosowane jest powietrze wzbogacone dwutlenkiem węgla  Mieszaninę te  podaje sie przez specjalna maskę w czasie od 30 do 60 sekund. Zabieg ten  ma na celu poprawę krążenia krwi, co pozytywnie wpływa na napięcie mięśni, eliminując ruchy niekontrolowane (mimowolne). Ta metoda spotyka się jednak ze sceptyką wielu rehabilitantów, dlatego też zamiast niej Doman zaleca stosowanie diety ograniczającej płyny, sól i cukier.
  • sferze dotyczącej rozwoju intelektualnego- Oddziaływanie na nią polega na  intensywnej, wielozmysłowej stymulacji, do której służy specjalnie przygotowany program nauczania. Doman zajmował sie również zagadnieniami usprawniania mowy. Podkreślał że ośrodek mowy niemowlęcia może jeszcze z równa szansa usytuować sie po dowolnej stronie mózgu. Doman przyczynił się swymi badaniami do lepszego rozumienia stanów porażennych, co znalazło swe odbicie w bardziej świadomym traktowaniu usprawniania.
  • sferze rozwoju emocjonalno-społecznego-która dotyczy odpowiedniego kształtowania podejścia rodziców i opiekunów dziecka oraz osób pomagających w usprawnianiu rozwoju  dziecka.

 

Kształtowanie prawidłowego, wielokierunkowego rozwoju dziecka odbywa sie poprzez wykształcenie sześciu funkcji, tzw. „kompetencji” neurologicznych mózgu, do których należą „kompetencje”:

  • wizualne,
  • ruchowe,
  • słuchowe,
  • językowe,
  • czuciowe,
  • manualne.

 

Dla każdej z tych funkcji został ustalony program prawidłowego rozwoju służący do opracowywania indywidualnych programów rehabilitacyjnych. Każdy program ma określone cztery stopnie trudności. Program usprawniania obejmuje równoprawne kształtowanie rozwoju motorycznego ciała, mowy, zręczności rąk, możliwości dotykowych, słuchowych i wzrokowych. Ponieważ  każda z tych dziedzin przechodzi w normalnym rozwoju określone etapy Doman zastosował w usprawnianiu sekwencje etapów we wszystkich wymienionych dziedzinach.

 

  1. Każdy pacjent jest na początku dokładnie diagnozowany i - zależnie od etapu rozwoju - wszechstronnie usprawniany.
  2. Usprawnianie wzroku przebiega dzięki stosowaniu np. kolorowych błysków świetlnych, pokazywaniu kształtów, wielkości, liter i liczb.
  3. Dalszym etapem jest czytanie.
  4. Usprawnianie słuchu przebiega poprzez stosowanie różnego rodzaju dźwięków,
  5. Dotyk rozwija sie przez masaże ciała, ukłucia, szczotkowania całego ciała lub wybranych części.
  6. Natomiast do rozwijania węchu stosuje sie ostre, ale nieszkodliwe zapachy.

 

Metoda Domana, jak można zauważyć. Jest więc programem rozwojowym, który jest ściśle dopasowany do aktualnych potrzeb chorego dziecka. Ponadto leczenie nie koncentruje sie na jednej  tylko sferze rozwojowej ale  zawiera ćwiczenia usprawniające dziecko fizycznie oraz intelektualnie. Przewiduje także odpowiednia dietę  oraz uwzględnia ogromna ilość czynników wpływających na rozwój dziecka.

 

Na podstawie:

http://przedszkolanka.republika.pl/strony/doman.htm

www.pandm.prv.pl

 

Wyszukiwarka
Podobne artykuły
Rehabilitacja w praktyce: Modelowanie mózgu – Terapia Wymuszona Koniecznością

Pomoc i wsparcie,-

W chwili obecnej najczęściej stosowanymi metodami fizjoterapeutycznymi stosowanymi w przypadku udaru mózgu są NeuroDevelopmental Treatment (NDT) – Bobath, oraz Proprioceptive Neuromuscular Facilita...

Dodano: 2011-12-02

Ustno-twarzowa terapia Castillo Moralesa

Rodzaje terapii,-

Argentyński lekarz-rehabilitant Castillo Morales podczas obserwacji zwyczajów pierwotnych mieszkańców Ameryki Łacińskiej, ze szczególnym uwzględnieniem ich relacji z niemowlętami i małymi dziećmi...

Dodano: 2012-07-01

Udar mózgu

Zdrowie, choroby, schorzenia,-

Ignorancja sygnałów wysyłanych przez nasz organizm może mieć tragiczne konsekwencje. Jeśli kiedykolwiek odczujesz drętwienie połowy ciała lub jednej kończyny (przeważnie ręki), wzrok odmówi Ci posł...

Dodano: 2012-06-07

Porfiria

Zdrowie, choroby, schorzenia,-

W artykule opisane zostały objawy porfirii, a także problemy z zauważeniem tych objawów. Często wydają się one być zwykłą „przypadłością”, która niedługo minie, nie zaś poważną chorobą, którą należ...

Dodano: 2012-02-12

Plastyczność mózgu

Zdrowie, choroby, schorzenia,-

Mogłoby się wydawać, iż brak części mózgu spowodowany niewykształceniem się go w rozwoju lub operacją ratującą życie, może doprowadzić do zaburzeń w funkcjonowaniu. Jednak osoby pozbawione połowy m...

Dodano: 2012-03-25

Depresja u kobiet zwiększa wystąpienie udaru mózgu

Nauka,-

Kobiety cierpiące z powodu depresji, są zdecydowanie bardziej narażone na udar mózgu - wynika z amerykańskich badań. Zgłębiając zależność między dwoma czynnikami, naukowcy opublikowali w piśmie "St...

Dodano: 2012-02-21

Wysoki kontrast
A+
Zmieniaj swobodnie i proporcjonalnie wielkość czcionek jak również obrazków i całej szaty graficznej strony.

Używaj wbudowanych funkcji przeglądarki internetowej:
- w celu powiększenia rozmiaru naciśnij "CTRL" i "+" naraz
- w celu zmniejszenia rozmiaru naciśnij "CTRL" i "-" naraz
- w ustawienia oryginalnej wielkości naciśnij "CTRL" i "0" naraz