Konektia.pl - Portal Społecznościowy Dla Osób Niepełnosprawnych

Zespół Aspergera

Kategoria: Zdrowie, choroby, schorzenia Dodano: 2011-12-30

Zespół Aspergera (ZA) (syndrom Aspergera, ang. Asperger's Syndrome [AS] ) – całościowe zaburzenie rozwoju, określane jako "łagodniejsza" forma autyzmu. Cechami dość charakterystycznymi dla objawów AS jest znaczne upośledzenie w sferze uczuciowej i społecznej. Widocznym i jednym z podstawowych objawów jest wyraźna trudność w odnalezieniu się w kontaktach społecznych.

Dzieci, u których zdiagnozowano zespół Aspergera mogą przechodzić łagodny, umiarkowany lub agresywny przebieg choroby. Raz u pacjenta pojawiają sie dwa lub trzy symptomy, innym razem pojawia się liczny wachlarz symptomów. Ze względu na mnogość objawów i różną postać choroby, każde dziecko z dotknięte ZA jest inne.

Osoby z zespołem Aspergera bardzo często dostosowują swoje życie jednej wybranej pasji i na niej skupiają swoje zainteresowania, czas i emocje. Ciągłe pogłębianie wiedzy z wybranej dziedziny oraz wysoka inteligencja, bardzo często stają się okazją do otrzymania stałej świetnie płatnej pracy. Niestety, czasem towarzyszące syndromowi natręctwa oraz inne objawy, stają się również barierą nie do pokonania dla chorego - przez to całkowicie zamyka się w komputerowym świecie.

Zespół Aspergera i jego objawy:

 

  • kłopoty z porozumiewaniem się, komunikacją, nieumiejętność lub celowy brak chęci do współpracy w grupie,
  • braki w nawiązywaniu przyjaźni (braku zrozumienia aspektów życia społecznego)
  • brak empatii
  • kłopoty z koordynacją ruchową (chory ucieka od zadań manualnych (rysowanie, wycinanki, lepienie z ciastoliny)
  • zaburzenia prozodii; (cechujące sie mową nadmiernie monotonną i przyspieszoną)
  • nadwrażliwość na bodźce zmysłowe
  • niechęć do przytulania
  • silna potrzeba skończenia raz rozpoczętego zadania
  • problemy w dostosowaniu formy wypowiedzi do okoliczności (dzieci często nie potrafią rozumieć, że do dorosłych należy zwracać się nieco inaczej niż do rówieśników)
  • powtarzanie określonych rytuałów (działania rutynowe, schematyczne zachowania, np. ustalenie niezmiennego planu dnia)
  • interesowanie się jedną wybraną dziedziną (w szkole bardzo często chore dziecko wybiera sobie jeden przedmiot, któremu poświęca najwięcej nauki), szczególne zainteresowania takimi dziedzinami jak informatyka i matematyka (zespół Aspergera często nazywany jest „chorobą maniaków komputerowych” „geek syndrome”)
  • hiperleksja (dziecko potrafi czytać zanim jeszcze zacznie mówić)
  • porządkowanie przedmiotów w charakterystycznym dla danej osoby porządku
  • w wieku przedszkolnym; pojawiające się zachowania agresywne (np. uderzenie kogoś), zmniejszona aktywność ruchowa, posługiwanie się dużym zasobem słów 


Zespół sześciu głównych kryteriów diagnostycznych Gillbergów z 1989 r., obejmujących aspekty, które nie zostały wymienione w DSM-IV czy ICD-10:

 

  1. zaburzenia interakcji społecznej, nieumiejętność lub brak chęci współpracy w grupie,
  2. zaburzenia mowy i języka (opóźniony rozwój, powierzchownie perfekcyjny język ekspresyjny, sztywna i pedantyczna mowa, nietypowa prozodia i charakterystyka głosu, uszkodzenie zdolności rozumienia języka – przede wszystkim znaczeń przenośnych i ukrytych)
  3. zawężone, specjalistyczne zainteresowania, połączone czasem z obsesyjnym zainteresowaniem jedną dziedziną,
  4. zachowania powtarzalne, rutynowe, niezmienne,
  5. trudności w komunikacji niewerbalnej (ograniczone gesty, skąpa ekspresja twarzy, dystans fizyczny, zachwianie rozumienia bliskości do innej osoby, kłopoty z kontaktem wzrokowym),
  6. niezdarność ruchowa (nie zawsze).


Postępowanie z osobami chorymi na zespół Aspergera:

 

  • wypowiadaj proste i łatwe do zrozumienia informacje (polecenia również powinny być czytelne)
  • instrukcje wykonania danej czynności powinny być proste, jeżeli zadanie wymaga bardziej złożonego działania przygotuj schemat rysunkowy lub punktowy
  • podczas kończenia rozmowy zawsze upewnij się, że zostałaś zrozumiana
  • tłumacz, że kontakt wzrokowy jest jednym z ważniejszych aspektów, podczas rozmowy "twarzą w twarz"
  • urozmaicaj rozmowę, czasami wydaje się, że dzieci, zwłaszcza młodsze, nie słuchają co mówisz - podśpiewywaj co masz do powiedzenia
  • ogranicz wybór do 2-3 możliwości jednorazowo
  • wyznacz dzienne normy czasowe na "zainteresowania" dziecka i ich przestrzegaj 
  • wykorzystuj sytuację "czekania na swoją kolej" jak najczęściej, nie tylko podczas gier planszowych
  • informuj dokładnie o czynnościach, które mają nastąpić: "jak skończysz rysować idziemy na zakupy", "jak skończysz jeść obiad, zadzwonimy do babci"
  • staraj sie delikatnie zmieniać sztywne reguły i zachowania dziecka, pomoże to zaakceptować sytuacje awaryjne
  • staraj się rozpoznać, jakie sytuacje są najbardziej stresujące, co wywołuje frustracje i próbuj ich unikać
  • znajdź najlepszy sposób na opanowanie złego zachowania dziecka; np. zignoruj, przytul
  • jeżeli obiecasz coś - dotrzymuj obietnicy i niech to zostanie 
  • naucz dziecko, jak ma sie zachować, gdy ktoś się z niego naśmiewa np. "zostaw mnie w spokoju"
  • staraj się wytłumaczyć ewidentną dla siebie a często niewidoczną dla dziecka różnicę między miejscem prywatnym a publicznym (zaznacz jak należy sie zachowywać w miejscach publicznych)
  • niech Twoje dziecko wie, że go kochasz, przytulać, chwal i akceptuj


Kontakty społeczne:
Dzieci z AS mają bardzo ubogie umiejętności społeczne. Nie są w stanie właściwie zinterpretować wskazówek społecznych, w związku z czym nie radzą sobie z wytworzeniem prawidłowej odpowiedzi emocjonalnej. Mogą nie odczuwać potrzeby dzielenia się informacjami i nabytymi doświadczeniami. Nieumiejętności te są zdecydowanie mniej dostrzegane przez rodziców i dorosłych, niż przez rówieśników (zachowania takie prowadzą do niemożności stworzenia więzi; początkowo w przedszkolu, następnie w szkole). To z kolei może prowadzić do frustracji i w rezultacie problemów z zachowaniem. Dla dzieci dotkniętych ZA świat jest miejscem bardzo niejasnym i skomplikowanym. Najczęściej dzieci z zespołem Aspergera czują się samotnie, ich zachowanie, np. podczas wspólnej zabawy jest zauważalnie wśród rówieśników. Naiwność (dobroduszność, uczciwość) jest niekiedy powodem wyszydzania i ataków (również fizycznych), jeżeli nikt nie stanie w ich obronie. Często skupione na małym detalu nie zauważają całości sytuacji, np. dziecko takie będzie zadowolone, że może odpowiedzieć komuś na pytanie nie zauważając przy tym szydzących twarzy, przedrzeźniających gestów.

Znani z zespołem Aspergera:

 

  • Albert Einstein (fizyk)
  • Isaac Newton (fizyk, matematyk, astronom, filozof, historyk)
  • Ludwig Wittgenstein (filozof)
  • Ludwig van Beethoven (kompozytor)
  • Wolfgang Amadeusz Mozart (kompozytor)
  • Vincent van Gogh (malarz)
  • Michał Anioł Buonarroti (malarz rzezbiarz, poeta i architek)
  • Andy Warhol (malarz; przedstawiciel pop-artu)
  • Immanuel Kant (filozof)
  • Bill Gates (przedsiembiorca, filantrop, szef największej na świecie korporacji komputerowej „Microsoft”)
  • Hans Christian Andersen (baśniopisarz)
  • George Orwell (pisarz)
  • Charles de Gaulle (prezydent Francji)
  • Karol XII (król Szwecji)
  • Thomas Jefferson (prezydent USA)
  • Dustin Hoffman (aktor)
  • Karol Darwin (biolog, geolog)



Literatura:

Rosalyn Lord - "Zespół Aspergera" (AS)
 

Wyszukiwarka
Podobne artykuły
Śląsk Wrocław laureatem certyfikatu za wspieranie niepełnosprawnych

Wydarzenia,

Śląsk Wrocław może pochwalić się certyfikatem programu "Wrocław bez barier”, który otrzymał w kategorii "odpowiedzialność biznesu za wspieranie aktywności sportowej osób niepełnosprawnych”. Klub do...

Dodano: 2012-02-07

Komunikacja osób niepełnosprawnych za pomocą myśli

Nauka,-

Innowacyjny interfejs komunikacyjny umożliwiający osobom niepełnosprawnym komunikację z otoczeniem oraz obsługę urządzeń elektronicznych.

Dodano: 2012-07-23

Odliczamy wydatki na leki w PIT za 2011 rok

Prawo,

Kwotę odliczenia od dochodu wpisujemy do PIT/O w części B. Odliczenie od dochodu (przychodu) w poz. 15.

Dodano: 2012-03-13

Nabór do projektu "Wsparcie osób z autyzmem II"

Pomoc i wsparcie,

Stowarzyszenie ProFUTURO zaprasza do programu "Wsparcie osób z autyzmem II" osoby z autyzmem i zespołem Aspergera w wieku od 16 do 55 lat, nieaktywnych zawodowo lub bezrobotnych. Projekt realizowan...

Dodano: 2012-02-24

Ulgi dla niepełnosprawnych (zwolnienie z opłat za abonament radiowo-telewizyjny)

Ułatwienia dla niepełnosprawnych,

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury i ustawie prawa telekomunikacyjnego osobom niepełnosprawnym przysługuje szereg ulg i uprawnień z tytułu usług telekomunikacyjnych.

Dodano: 2012-01-23

Zaświadczenie dot. zastosowania skróconego czasu pracy dla osób niepełnosprawnych

Prawo,

Zgodnie z prawem pracy, aby zastosować skrócony czas pracy dla osoby niepełnosprawnej, niezbędne jest posiadanie zaświadczenia, potwierdzającego taką konieczność. Jednak na podstawie zmian wprowadz...

Dodano: 2012-01-05

Wysoki kontrast
A+
Zmieniaj swobodnie i proporcjonalnie wielkość czcionek jak również obrazków i całej szaty graficznej strony.

Używaj wbudowanych funkcji przeglądarki internetowej:
- w celu powiększenia rozmiaru naciśnij "CTRL" i "+" naraz
- w celu zmniejszenia rozmiaru naciśnij "CTRL" i "-" naraz
- w ustawienia oryginalnej wielkości naciśnij "CTRL" i "0" naraz